Ser parmezan

Ser parmezan to ser twardy o ziarnistej konsystencji oraz słomkowożółtej barwie. Charakteryzuje go specyficzny, pikantny smak i zapach. Znany jest na całym świecie jak popularny ser do ucierania. To ser typu grana, wytwarzany z pasteryzowanego twarogu. Produkuje się go w kształcie dużego kręgu (około 40 kg). Można przechowywać go nawet przez kilka lat.

Początkowo 23 dni parmezan spędza zanurzony w solance. Okres dojrzewania trwa natomiast 2-3 lat. Jeśli ser jest już gotowy do spożycia, uderzony młoteczkiem wydaje głuchy dźwięk. Kolejny krok to gotowanie w temperaturze 55 stopni Celsjusza. Następnie parmezan zawijany jest w tkaninę oraz układany w formach. Najlepszy jest ser dojrzewający powyżej 2 lat.

Od wielu lat produkcja tego typu sera to niemal 3 mln w skali roku. Każda forma waży średnio 35-40 kg. W chwili obecnej jego cena oscyluje wokół 8 euro za kg. 87% produkcji pozostaje we Włoszech, jedynie 13% trafia na eksport, przede wszystkim do Stanów Zjednoczonych, Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii oraz Szwajcarii.

Nazwa tego gatunku sera pochodzi od regionu leżącego we Włoszech – Parma. Tak właśnie bowiem rozpoczęła się jego produkcja około roku 1200 n.e. To jeden z nielicznych typów sera, którego formuła wytwarzania pozostała praktycznie niezmieniona do dnia dzisiejszego. Przez całe lata stanowił sztandarowy produkt Italii. W chwili obecnej produkowany jest nie tylko w Parmie, ale i w Reggio nell’Emilia. Swoją sławę zawdzięcza wyjątkowo bogatemu smakowi i zapachowi oraz szerokiemu zastosowaniu w kuchni. W postaci rozpuszczonej nie ciągnie się, w przeciwieństwie do innych gatunków sera. Według legendy w roku 1666 podczas wielkiego pożarku Londynu wykopany został szyb, w którym ukryto i zabezpieczono przez zniszczeniem właśnie parmezan.

Młody parmezan można podać do wina. Doskonale smakuje z dodatkiem gruszek, jabłek lub pikantnych konfitur np. z brzoskwini. Nieco starszy, w postaci startej świetnie komponuje się z sałatkami, makaronami, warzywami i mięsami. Dojrzały podaje się z suszonymi śliwkami lub figami, orzechami laskowymi oraz włoskimi. Można skropić go octem balsamicznym z Modeny i podać na chrupiącej bagietce. Nie sposób sobie także wyobrazić pizzy lub spaghetti bez jego dodatku.

Parmezan ma także ogromne właściwości odżywcze. 100 g sera trawione jest przez jedynie 45 minut, ponad 4 razy krócej niż w przypadku innych serów. Z tego powodu jest on zalecany nawet małym dzieciom. Jego spożywanie jest wskazane osobom ze schorzeniami układu trawiennego. Zawarte w nim aminokwasy nie wymagają bowiem trawienia. Przyspiesza także procesy metaboliczne.

Share This:

E-zakupy – zalety i wady

E-zakupy, czyli zakupy przez Internet cieszą się coraz większą popularnością. Na Zachodzie już niemal 80% internautów korzysta z tego typu usług, w Polsce liczba ta także cały czas rośnie. Z czego to wynika? Na czym polega fenomen zakupów online? Jakie są ich zalety i wady?

Najwięcej przez sieć kupuje się ubrań i książek. Zaraz za nimi jest sprzęt elektroniczny oraz kosmetyki. Coraz więcej osób w ten sposób zaopatruje się w sprzęt AGD, biżuterię, a nawet artykuły hobbistyczne. Kupuje się w sklepach internetowych oraz na portalach aukcyjnych. Rosnąca popularność tej formy zakupów przekłada się na wzrost liczny sklepów działających nie tylko stacjonarnie, ale także i w sieci.

Jakie są największe zalety tej formy zakupów? Internauci zwracają uwagę  przede wszystkim na szeroki wybór jaki jest w Internecie. Można bowiem zaopatrzyć się nawet na drugim końcu świata i to wszystko bez konieczności wychodzenia z domu. To więc oszczędność czasu, a także i pieniędzy. W sieci o wiele łatwiej jest znaleźć ciekawe okazje i promocje cenowe. Ponadto kupujący mają spokój i swobodę wyboru, nie kontaktują się z nachalnymi sprzedawcami i nie czują presji z ich strony. W razie wątpliwości mogą poznać opinie innych klientów na licznych forach, portalach czy porównywarkach. Dodatkowo zakupy wykonywane są szybko, bez kolejek, a zamówione produkty dostarcza kurier prosto do domu. Zakupów można także dokonać o dowolnej porze dnia i nocy.

Jednak e-zakupy to nie tylko same plusy. Na towar trzeba niekiedy czekać nawet kilka dni, zwłaszcza podczas zamawiania z zagranicy..Sam zakup jest szybki, ale sporo czasu może zająć przeglądanie poszczególnych stron i zapoznawanie się z ofertą różnych sklepów. Ponadto nie ma możliwości dotknięcia i zobaczenia na żywo produktów oraz przymierzenia odzieży czy butów. Oczywiście w razie niezadowolenia towar można w zdecydowanej większości wypadków zwrócić, ale wymaga to już wizyty na poczcie oraz pokrycia kosztów transportu. Zawsze istnieje także ryzyko trafienia na nieuczciwych sprzedawców oraz kwestia bezpieczeństwa płatności wykonywanych przez Internet. Niewiarygodnie niskie ceny oraz niewielka ilość opinii powinny być więc sygnałem ostrzegawczym dla kupujących.

Nie przeszkadza to jednak internautom. W sieci chętnie szukają informacji o produktach, które ich interesują i to tam zwykle zasięgają opinii. Zdanie innych kupujących jest dla nich w wielu sytuacjach kluczowe. Niesłabnącą popularnością cieszą się także portale aukcyjne, nie tylko polskie. Rośnie także stale liczba sklepów internetowych o bardzo różnorodnym asortymencie. W sieci można dostać dzisiaj w zasadzie wszystko.

Share This:

Warzywa – podstawa pożywienia

Co uważa się za podstawę pożywienia. Większość ludzi powiedziałaby, że pieczywo. Jednak to nie jest tak do końca trafna odpowiedź. Są osoby, które nie jedzą pieczywa, bo np. nie mogą, a w zamian np. wybierają ryż albo kasze. Są osoby, dla których podstawą są pizze, frytki, chipsy, ale to tym bardziej nietrafna odpowiedź. To są dla niektórych główne rodzaje pożywienia, ale to akurat te rzeczy, których trzeba unikać. Sałata, por, pomidor, ogórek, kapusta – to powinno stanowić podstawę codziennego pożywienia. Najlepiej, gdyby warzywa stanowiły dodatek do każdego dania. I to nie symbolicznie, na zasadzie, że doda się trochę ogórka, ale jako taki bardziej treściwy dodatek. Tylko jedzone kilka razy dziennie i w solidniejszych porcjach sprawią, że zachowa się swoje zdrowie pomimo upływu lat. Jeśli trzeba je poprawić, to tym bardziej po takie zdrowotne produkty należy sięgać chętnie.

Co daje jedzenie warzyw?

Służą one urozmaiceniu potraw, które ciekawiej dzięki nim wyglądają i o wiele lepiej smakują. To ważna korzyść, ale o wiele ważniejsze są korzyści zdrowotne. Wynikają one z dużej ilości składników mineralnych, witamin oraz innych cennych rzeczy zawartych w warzywach. Dostarczenie tych różnych cennych składników umożliwia prawidłowe funkcjonowanie organizmowi. To przejawia się większym poziomem energii, lepszym zdrowiem oraz samopoczuciem. Pogorszenie samopoczucia czy nawet depresja bardzo często mają swoje pierwotne źródło w niedoborze pewnych składników. Jedząc sałatki warzywne oraz pijąc soki, dostarcza się do organizmu błonnik. Jest on bardzo ważny dla prawidłowej pacy jelit. Pomaga też w uzyskaniu i zachowaniu prawidłowej wagi. Warzywa pomagają oczyścić organizm z toksyn, odkwaszają go. Jedzenie ich ma pozytywny wpływ także i na wygląd.

Jak mieć z nich najwięcej korzyści?

Jak już wspomniano, musi być ich kilka porcji dziennie i muszą być to solidne porcje. Poza tym są i inne jeszcze ważne zasady. Warto je podsumować.

  • 4-5 porcji dziennie
  • spore ilości
  • najlepsze surowe oraz świeżo wyciskane soki
  • i kiszonki
  • różnorodność
  • najlepsze własne lub z wiarygodnych źródeł

To zestawienie jest już na pewno w zupełności jasne. Warto je jednak uzupełnić. Kto nie może jeść surowych, niech spróbuje blanszowane. Warzywa kwaszone powinny być jedzone nawet codziennie. Brokuł czy kalafior muszą być gotowane, ale można zdecydować się na półtwarde. Nie rozgotowywać ich. Różnorodność jest niezbędna, bo różne warzywa mają inne dobroczynne składniki, a trzeba mieć pewność, że wszystkie organizm otrzyma. Jeśli kupuje się je z mało wiarygodnych źródeł, to warto dobrze je umyć, najlepiej ciepłą wodą.

Share This: